Tuesday 2 May 2017

MASAK LEMAK KETAM CILI API TAK PEDAS



Masak lemak ketam first time masak lemak untuk office mates kesayangan! XOXOXO. Nak tahu resepinyaa? nanti saya google saya update ye. HAHAHA. tapi saya buat memang google je. cuma rasa tak sama je dengan masakan orang google tu. air tangan setiap orang kan berbeza. HAHA Jadi haruslah kita bersyukur ye. Allah maha mengasihani maha penyang. Yang da pro tu jangan kedekut ilmu didik adik adik macam saya ni. HAHA nak masak tapi tak power pulek! jadi blog ni suka suka mana yang aku masak tu menjadi atau tak jadi. hehehe. Mana tahu lepas ni tetiber jadi chef plak kan! hahaha mana tahuuuu! kehkeh.

Nah langkah mudah korang senang faham la

1) 3 ekor ketam belah kepada 2. kecil kecil je ketam aku tak cukup khasiat agaknya hahaha.

2) 5 biji cili api dan bawang 2 biji besar blend bersama air kuning kunyit tu. heehhe. kunyit hidup letak sikit je nak kasi pure. (kurangkan sikit air sebab nak masuk perahan air santan pekat pula)

3) Perah santan pekat pekat. aku beli santan sebab rajin kan ! hahaha akak dok perah sampai ler pekat. tak pekat pun akhirnya. huhu sedihh. hahaha. 

4) Masak air kuning tu rebus kentang kegemaran aku sampai empuk dan jangan lupa serai tambah wangi korang punya masak lomak. hehehe. dah settle mendidih kentang dah empuukkk sedapp je aku asingkan kentang. tkot hancur la kalau da bercampurkan dengan ketam. hehehe

5) Masukkan ketam sampai la masak. dah pastu jangan lupa lak garam dalam masak lomak kang tawar pulak! heheehe. apa apa aku masak mesti kurang masin, tapi ni bukan makanan hospital ye. HAHA. 

6) Dah siap secukup rasa sepedas yag diinginkan baru la aku masukkan kentang kacau sikit jangan sampai kentang hancur. tak cantik pulak nanti. hehehe.

HASILNYAAA???






TADA FRESH FROM KUALI OLD SCHOOL DAPUR SENGET. HEHEHE
#dapurcha #bynatasha XOXO

Itu je dari aku. sabar tunggu next resepi aku update ye lepas main masak masak nanti dengan akak akak comel. heheehehehe. Bye Bye Byee.. Assalam doakan saya jadi chef hebat satu hari nanti. Amminnn Aminnn

No comments:

Post a Comment

EUROPE TRIP (PARIS,FRANCE - NAPOLI,ITALY - ROME,ITALY - LONDON,ENGLAND)

Itinerary Europe Trip 1st Day - 8 Sept 2018 (KUL - Abu Dhabi) 4pm -Bertolak dari Meru - KL Sentral - Transit Train - KLIA 6.30pm ...