Saturday 29 July 2017

TEMPAT HIKING MENARIK DI PAHANG, KUANTAN (BUKIT PANORAMA)

TRIP KUANTAN,PAHANG - BUKIT PANORAMA - AIR TERJUN PELANGI

Hi! Assalammuualaikum blogger semua! lama kan tak update blog dan makin lama makin menyepi je. banyak kerja lain yang kena selesaikan! hahahaha. baru baru je habis raya memang la kelaut sikit. busy sok jual tudung lagi! quality baik insyaAllah orang repeat order lagi! nak tahu tudung apa kan! nanti Ca update la kat blog.

First time trip ke Kuantan! mula mula agak jelouse ada member yang da sampai dulu Bukit Panorama, Kuantan tu! then tetiba la pula Cik Yoi nak kesana naik sekali lagi Bukit Panorama! hahaha aku apa lagi? ambil chance la nak pergi kali ni! budget aku kesana pun tak banyak sebab ada kawan yang baik hati jadi tour guide kami. Tinggal bermalam pula kat rumah sewa Kak Azie. Thank you so much Kak Azie for the treat! will definitely treat you again for the next activity! ceh tetiba kata kata khas untuk Kak Azie nak speaking Mat Solleh! kiki.

Tiket kami ke Kuantan pergi balik hanya RM53 sahaja! sampai je Terminal Bas Kuantan Kak Azie ambil kita orang makan ke . Tempat makan ala ala hipster! orang kata nama kedai ni kalau translate dalam bahasa pahang zaman zaman dulu! hahaha kitaorang pun baru tahu! tapi ye memang kedai ni rare. Jalan Jalan Cari Makan (JJCM) pun pernah sampai ke sini. Dah habis lepak makan borak borak Kak Azie, Cik Yoi, Kitaorang pun balik la ke rumah. Sampai saje ke rumah, kami siap siapkan pakaian untuk hiking ke Bukit Panorama esok paginya! wahhh! memang excited gila nak hiking besokk paginya!!!! HAHAHA aku paling excited sebab like finally!! dapat la juga nak merasa ke hiking ke Bukit Panorama yang macam lukisan awan awan biru! aku pulak jenis tak boleh tengok benda putih kepal kepal macam ni sebab suka gila!!! HAHAHA tak sabar pula rasanya nak ke next trip yang lebih jauh musim sejuk nanti. HEHEH nak tahu next trip? tunggu la dulu nanti aku update lagi!

Sabtu, 29 July 2017

Assalam! selamat pagi Kuantan, Pahang!!! Pagi npagi da bangun untuk bersiap ke Bukit Panorama! guess what? pukul 4 pagi kitaorang da bangun bersiap siap nak ke Bukit Panorama. 4.30 pagi kami keluar dari rumah dan lepas je Solat di Masjid area ke Bukit Panorama tu (takingat pula nama Masjid situ) lepas je subuh pagi tu, kami terus shoot naik ke atas ! tak sabar nak menikmati view cantik kat atas tu weiiiiii!! SYOK GILA!!! Korang boleh la tengok view ni sendiri depan mata korang!  mesti wajib repeat lagi untuk ke sini! hehehe. InsyaAllah ada rezeki mesti aku sampai lagi! pertama kali kesini, kitaorang tak dapat tengok bebola merah sunrise sebab malam tu dah hujan. Jadi bebola merah tak berapa nampak untuk muncul pagi tu. apa apa pun view dia tetap TIP TOP! aku suka sangat!

Lepas je hiking pagi tu, not so hiking la sebab ada tangga je! HAHA Hiking before ni kat Broga, Semenyih memang feel sikit la macam hiking. Bukit Panorama ni ok la so so sebab ada tangga boleh la berhenti rehat kat tangga santai santai bagi yang penat. Jalan pun senang tak ada berliku liku pun. boleh ikut je naik tangga, kitaorang ada tour guide so ikut jela!! lagi pun kalau pergi sana ramai je orang korang boleh nampak nanti. tak perlu tour guide pun tak apa. MasyaAllah pemandangan kat Bukit Panorama tak boleh descibe sebab cantik la cipataanNya. HAAA! lepas hiking tu masing masing kebulur sebenarnyaa! nasib baik lepas je sampai Kuantan tu hari, kitaorang singgah Petronas beli roti. Makan la sikit roti masa sampai kat atas dan turun bukit pun lapar juga! HAHAHA alas perut dengan roti je. Turn sahaja dari Bukit Panorama, masa on the way jalan nak balik tu kami pusing pusing naik kereta pergi ke Sungai Lembing, singgah sekejap main main air kat sini dan bergambar. HAHA ramai je yang picnic berbbq tepi Sungai.

Kami pergi breakfast (BF) kat kedai Zaman, Kami makan nasi lemak "Kedai ni famous, cuba google" kata Kak Azie. HAHAHA kitaorang pun google la. Kedai ni style dia macam kedai zaman zaman dulu. Aku lak pagi tu balun 2 bungkus nasi lemak dgn ayam goreng air Teh ais. Tu menu makan pagi! tengok la sampai ke petang aku kenyang dengan nasi lemak! pagi breakfast ni Kak Azie belanja makan. Alhamdulillah terima kasih Kak Azie.

Balik je rumah mandi dan siap terbaring nak rehatkan diri dan tido pun, masih terbayang bayang lagi dalam ingatan pemandangan kat Bukit Panorama tu. EXCITED sangat! Kami pun rehat kan diri sekejap sebelum Zohor. Selepas je solat Zohor kami pun pergi ke Pantai Batu Hitam, di Pantai Batu Hitam aku makan ABC, sambil menikmati pemandangan katanya! HEHEHE. Lepas je Jalan Jalan ke Pantai Batu Hitam, kitaorang pun ke Pantai Baluk kat sini sibuk bergambar juga. saje jalan jalan pantai ambil angin pantai. sampai je Klang asyik keluar angin je! HAHAH nampaknya kena rajin keluar ambil angin lagi nanti.. HEHEHE. Dah selesai singgah ke Pantai Baluk, Kak Azie nak puaskan hati kitaorang lagi kami pergi pula ke Bandar KUANTAN semata mata nak cari sign board viral KUANTAN. HEHEHE. sampai je sini kami bergambar cuci cuci mata lagi. seharian dah jalan sampai ke petang, kitaorang terus booked nak tgk movie kat GSC. Sebelum pergi tengok movie malam tu kitaorng merasa burger terbaru MCD (Burger Hitam Legam a.k.a Burger Korea Spicy) Kami booked cerita the doll 2 ! Cerita horror kata Cik Yoi! hahaha! Memang terkejut seram juga la ! ini semua gara gara Kak Azie menjerit! aku pun terikut sekali menjerit! HAHAHA. Cik Yoi pula kaki kantoikan kitaorang nak bagitahu satu pawagam kitaorang yang jerit! HAHAHA macam nak sekeh je kepala dieee! ^_^

Habis da bertelemovie seram kami pun pulang balik, masa nak balik cari car park pun macam SERAM! sebab car park tu kitaorg je yg jauh sikit dari GSC. Nak berjalan pergi parking kereta pun takut takut hahahahahahaah! Perjalanan balik jam 12- 1 malam. Kami sampai ke rumah pukul 2 pagi dan terus tidur untuk keesokkan paginyaaa! Aktiviti hari pertama kami selesai malam tu! hehehe

Ahad, 30 Julai 2017

Selamat pagi!!!! pagi pagi lagi pkul 5 da siap siap untuk ke Air terjun Pelangi! macam biasa kami singgah ke Masjid yang sama untuk menunaikan solat subuh sebelum memulakan aktiviti. Untuk naik ke Air Terjun Pelangi, kami gunakkan tour guide yang bawa kami ke atas sana. Kami naik 4x4 wheel drive car. Duduk atas hilux ramai ramai masa nak naik ke atas.

Apa yang menarik Air Terjun Pelangi ni? Ya! Perjalanan agak jauh! untuk naik ke atas je kami perlukan 1 jam lebih untuk ke trek hiking sebelum naik ke Air Terjun Pelangi tu! FUHHH PENAT! Paling penat la hiking lagi naik ke Air Terjun Pelangi ni! Tapi alhamdulillah aku stedy lagi la! HAHAHA. Paling syok sekali tu naik 4x4. Excited dia lain macam. memang macam kerusi urut duduk atas hilux ni. Seronok angin kena kat muka dok tergolek sana sini aku maintain siap boleh tertido dalam hilux hahahaaha sementara tunggu perjalanan nak naik atas Air Terjun Pelangi tu haaaaa. TUNGGGUUU AKU SHARE GAMBAR YEE!!

haaa tu je la Air Terjun Pelangi dia! HAHAHA masa aku datang sini air talk berapa nak banyak! so pelangi pendek je. Nasib ada sesetengah orang dapat tengok full pelangi sebab air banyak turun dari atas. nak tau kejadian pelangi?? cuba search google macam mana berlakunya pelangi! boleh buat kat rumah sendiri HAHAH macam aku buat dulu rajin bebenor cuci kereta sambil tengok pelangi. Kali ni nak feel background view cantik belakang pelangi, tapi hampeh tak de rezeki pulok. Keseluruhan ok la sebab aku dapat merasa pergi ke Kuantan! hehehehe. Habis je hiking ke Air Terjun Pelangi, Kitaorng pun terus balik ke rumah untuk solat zohor, berehat dan terus siap siap untuk ke Pantai Chempedak dan Bandar Kuantan sebelum balik ke rumah. Kak Azie habiskan mission kitaorang untuk serve boikkk punya aktiviti full sebelum balik. Al Maklumla tunaikan hasrat adik kesayang gittu hikhikhikhik!!! Singgah Pantai Chempedak pulak dah kami pergi makan tengahari di Loteng, Selepas makan tu singgah la sekali Pantaio Chemedak tu dekat je haaaa!!

sedap pulak mengepau air kakak kesayangan. HEHEHEHE

Lunch kitaorang hari last kat Kuantan!!

Sempat last posing sebelum balik la citer dia takut takut terlupa suasana kat sini! hehehe

dahhh habis selesai pusing pusing pantai Kak Azie pun standby dah nak hantar kitaorang balik ke Terminal Bas Kuantan. Masa tu sedih pulak. tapi tak apa sabar je la next time jumpa Kak Azie lagi InsyaAllah dipanjangkan umur jumpa lagi! Terima Kasih sangat pada Kak Azie dan Cik Yoi! hehehe Yela jaga adik kesayangan ni betul betul dan tunaikan permintaan nak jalan jalan round kat Kuantan! ini la jadinyaaa. KEHKEH. Semua aktiviti pun kami buat bersamaaaaa! THANK YOUUUU SO MUCHHHHHH!! MUAHHH MUAHHHH!! XOXO

Jumpa lagi next entryyyyyy! Insya Allah. Janji happy Jomblo Happyyyyyy!!!