Tuesday 21 March 2017

MENCINTAI PEMBERI NIKMAT




Ada kalanya kita harus mengalah kepada angin, biar kita dihempas dan kita tidak perlu memikirkan ke mana kita jatuh.

Ada kalanya kita harus mengalah kepada arus, biar kita mengalir ke tempat-tempat jauh yang tidak kita tahu.

Ada kalanya kita harus pasrah, mengikhlaskan sesuatu yang paling kita inginkan. Merelakan sesuatu yang paling kita sayang, untuk pergi.

Ada kalanya, hidup kita pun kita biarkan berjalan sendiri. Ada satu waktu dimana rasanya kita lelah, selepas usaha kita yang begitu meresahkan. Selepas kita berlari kencang, kita hanya boleh pasrah pada apa yang telah digariskan. Kita cukup percaya. Kita juga belajar mempercayakan hidup kita pada sebuah garis yang tidak pernah kita lihat di mana hujungnya.

Pada garis hidup yang telah ada sebelum kita ada. Pada sebuah ceriera di mana kita adalah pelakon utamanya. Hanya saja, kita tidak pernah  boleh membaca senarionya dengan baik. Kita akan belajar tentang berserah diri. dimulai dengan sebuah muhasabah diri, bahawa bentuk takdir yang kita temui, semua diciptakan dengan tujuan baik. Bila kita sanggup lulus dari setiap ujian itu, maka Tuhan akan menaikan darjat kita satu demi satu.

Bukankah untuk kuat, kita perlu diuji? Diuji sudah siap sediakah kita untuk kuat ke fasa yang lebih tinggi lagi dari hari ini??

Ketahuilah, bila kita diuji, dari situ kita diberi sesuatu yang lebih lagi bersama ujian itu ; kedewasaan, kematangan, kekuatan. Cari hikmah. Dalam kesulitan akan ada terselit kebahagian, dalam bahagia juga pasti ada sakitnya. Dan yang paling penting, setiap kali Allah ambil kembali hadiah yang Dia berikan, itu kerana kita leka, lalai, alpa. Hadiah itu seharusnya berada di dalam pegangan kita, bukannya menguasai hati.

Kita terlalu mencintai pemberian Allah itu, hinggakan kita lupa kepada pemberinya. Maka hanya dengan cara Allah mengambil kembali nikmat itu, kita akan dekat dan kembali mencintai pemberi Nikmat.

"Maka, tetaplah percaya bahawa sesungguhnya di setiap kesukaran akan disertai kemudahan". Janganlah bersedih wahai hati atas keinginan kita yang tidak wujud. Boleh jadi ada yang lebih baik atau inilah yang terbaik.




gambar hiasan

No comments:

Post a Comment

EUROPE TRIP (PARIS,FRANCE - NAPOLI,ITALY - ROME,ITALY - LONDON,ENGLAND)

Itinerary Europe Trip 1st Day - 8 Sept 2018 (KUL - Abu Dhabi) 4pm -Bertolak dari Meru - KL Sentral - Transit Train - KLIA 6.30pm ...